.

.

vrijdag 16 maart 2012

Affirmeren

Laatste tijd ben ik weer veel aan het affirmeren, en ik merk dat ik ook weer meer in mijn eigen kracht kom. Maar wat is affirmeren nu eigenlijk? Eigenlijk is alles wat je uitspreekt een affirmatie...




Affirmeren. Wat is dat?

Misschien heb je er nog nooit van gehoord of wel gehoord maar weet je niet precies wat het nu eigenlijk inhoud. Affirmeren. Hoewel, als je dit woord heb gegoogled denk ik wel dat je weet wat het wil betekenen.
Affirmaties passen wij al ons hele leven toe, ook al doen we dat niet bewust. Een affirmatie is een tekst, een uitdrukking van iets dat we in onze gedachten opnemen en die daar blijft hangen en ons beinvloed op die manier dat we die gedachten ook echt gaan leven.
En dat hoeft niet altijd een positieve gedachte te zijn. We hebben vaak heel veel gedachten in ons brein die helemaal niet zo positief zijn over onszelf


Gedachten zijn krachten.

De wet van de aantrekkingskracht zorg ervoor dat ons leven verloopt zoals het door onze gedachten wordt geschapen. Het is dus belangrijk dat dit goede gedachten zijn, maar vaak ontstaat er in onze jeugd al een bepaald zelfbeeld dat ook in onze volwassenheid blijft voortbestaan.
Gedachten zoals: 'Oh wat dom van mij' of 'Ik kan het vast niet' of 'Waarom doe ik toch altijd alles verkeerd?' Dit zijn gedachten die soms zo door je hoofd schieten en waar je niet eens bij stilstaat dat je daarmee afbreuk doet aan je eigen 'ik'.
Een positieve gedachte zorgt ervoor dat jij de dromen gaat nastreven. En negatieve gedachte leidt tot een laag gevoel van eigenwaarde, angsten, depressies of boosheid. Ik hoef je niet te vertellen welke soort gedachten je leiden naar een leven van rust en geluk!
De wet van de aantrekkingskracht zorgt ervoor dat je krijgt wat je vraagt. Het is dus zaak om goede gedachten en positieve gedachten te hebben, zodat je leven een positieve wending krijgt.
Door je hoofd te vullen met positieve gedachten kun je daadwerkelijk veranderingen in je leven aanbrengen want door het herhalen zal je leven veranderen in de positieve zin des woords.


Hoe doe je dat, affirmeren?

Alle negatieve gedachten die je over jezelf hebt ga je van nu af aan tegenspreken. Al die onzekerheden die je over jezelf hebt, zijn niet nodig! Want jij bent net zo waardevol als ieder ander. Dat is zo belangrijk.
Al die onbewuste negatieve gedachten. Gooi het in een hele grote onzichtbare prullenbak, veeg het bij elkaar en mik het weg. Het dient geen doel en is alleen maar ballast. En wat ook heel belangrijk is hierbij, is dat je het woordje 'niet' helemaal niet meer gebruikt. Taboe!
Ik heb wel eens ergens gelezen dat de kosmos het woordje: 'niet' niet kan verstaan. En dat je dus juist om datgene vraagt dat je (niet!) wilt.

Bijvoorbeeld:
'Ik wil niet meer dik zijn'. In feite vraag je dus: 'Ik wil dik zijn'. Of, 'Ik wil niet arm zijn en zorgen hebben' zie dan: 'Ik wil arm zijn en zorgen hebben'. Houd hier rekening mee! Het is heel erg belangrijk hoe je de dingen ziet en erover nadenkt. Bedenk altijd: *gedachten zijn krachten!*


Veel mensen hebben de volgende gedachten:

v Ach, ik zie er niet uit, ik zal er wel nooit goed uitzien ook, ik ben lelijk.
v Ik mankeer altijd wat, ik zal wel weer ziek gaan worden.
v Ik heb nooit geld, rijk zal ik niet worden
v Alles wat ik aanpak mislukt altijd
v Ik heb altijd pech

Nou, je snapt zelf al wel dat het niet gaat lukken als je zo over jezelf denkt. Telkens wanneer je zulke gedachten denkt ben je ze juist aan het bevestigen en zul je ook nooit succes hebben of rijk worden.


In plaats daarvan ga je denken op hardop tegen jezelf zeggen:

v Ik ben mooi
v Ik ben gezond
v Ik ben rijk
v Alles wat ik aanpak word een succes
v Alles wat ik nodig heb komt altijd vanzelf op mijn pad.

Als je dit nog nooit hebt gedaan, dan komt het je misschien belachelijk over, maar dat is het niet. Als jij een negatief zelfbeeld hebt, dan heb je dat ook op deze zelfde manier ontwikkelt.
Zoals ik al zei: je moet eerst jezelf ervan overtuigen. En dat is dan ook meteen het moeilijkste. Veel mensen hebben geen hoge pet op van zichzelf , en dat al een leven lang en dan lijkt het moeilijk of zelfs onmogelijk om nog iets aan dit zelfbeeld te veranderen, maar het kan echt. Ook jij kunt dit.
Je gaat korte positieve zinnen opzeggen of opschrijven en die iedere dag opnieuw tegen jezelf herhalen. Op deze manier ga je een nieuw pad creeren in je bewuste en in je onderbewuste. Wat je ook kunt doen is briefjes wegleggen op plaatsen waar je steeds terugkomt, zodat je er aan word herinnerd. Op deze manier ga je jezelf steeds meer oefenen in het positief denken over jezelf en over je omstandigheden. Je spreekt het uit als of het al zo is, en probeer dat ook voor je te zien. (visualiseren)


Wist je dat 72% van je gedachten negatief zijn?

Het is vaak veel gemakkelijker om je te richten op alles wat niet lekker loopt in je leven of andere negativiteiten. Sommige mensen lijken daar een sport van te maken. Maar op die manier bevestig je dus juist dat, wat je niet hebt. Of dat, wat je juist niet wilt. En de Kosmos geeft je altijd wat je vraagt, dus ook dat, wat je niet wilt.

Mijn gedachten creeren mijn toekomst.

Overtuig jezelf.

Soms heb je heel veel moeite met een bepaalde affirmatie. Dan kan dat betekenen dat bij jou de overtuiging van het tegendeel heel erg diep zit. Blijf oefenen en schrijf het op. Hang overal kleine briefjes weg. Oefen net zolang totdat je het niet alleen schrijft, maar ook denkt.
Probeer je ook bewust te worden van het feit dat je negatieve gedachten hebt. En corrigeer jezelf.
Neem ook eens een kijkje op de website van Edith Hagenaar. Als je wilt kun je daar inschrijven voor de maand affirmatie. Die krijg je dan iedere maand in je mailbox.
http://positief-denken.blogspot.com/ of kijk eens op de site van Louise Hay.


Spreek elke dag uit wat je wilt in het leven
Zeg het alsof het al zo is en ervaar de kracht van het woord!


Wanneer affirmeren?

De beste tijd van de dag is smorgens vroeg of als je slapen gaat. Dat is de tijd dat je het meest ontspannen bent. Of, wanneer je er echt bewust voor gaat zitten op een stil moment dat je niet gestoord kan worden en je lekker ontspannen bent.


Voorbeelden van affirmaties:

Ik zie de toekomst met vertrouwen tegemoet
Ik kies voor mijn geluk
Ik vertrouw op mijn herstel
Ik ben vit en vitaal, gezond en energiek
Ik ben ontspannen
Ik vertrouw op het zelfgenezend vermogen van mijn lichaam
Ik ben blij en gelukkig
Elke dag gaat het in alle opzichten steeds beter en beter met mij
Ik laat het verleden los
Ik ben goed zoals ik ben
Ik hou van mezelf en waardeer mezelf precies zoals ik ben
Ik laat nu het patroon uit mijn bewustzijn los dat de weerstand creert tegen mijn welzijn
Ik ben veilig onder alle omstandigheden
Ik ben gelijkwaardig aan alle anderen. We komen allemaal uit dezelfde bron
Ik geef mijn behoefte om te roken nu op (ipv roken kan je natuurlijk iets anders invullen)

Zelf je affirmaties maken.

Zorg ervoor dat je affirmaties positief zijn en gericht op wat je wenst en spreek in tegenwoordige tijd, dus niet ik wìl, maar ik bèn! Bedenk dat alles waarover je denkt sterker wordt.
Houd je bezig met een affirmatie tegelijk en ga niet allerlei wensen opnoemen en rondstrooien, want dan verspil je, je kracht en je plant te veel zaadjes met te weinig voeding. Je kan je affirmaties ook op een post-it schrijven en op je keukenkastjes spiegel, wc deur enz plakken, dan lees je ze vanzelf vaak, lees ze dan wel hardop!Je kan ze ook voor de spiegel opzeggen en jezelf aankijken, dat is hèèl effectief. Het klinkt misschien raar, maar je kan er echt veel profijt van hebben.

Bron: gedeeltelijk ikzelf en bewustleven.info












Geen opmerkingen:

Een reactie posten